Виступ на педраді
Розвиток компетентностей учнів на уроках математики через використання КТ
Сучасний етап розвитку педагогічної науки та практики
визначає основну мету вчителя – пробудити в дитині творця, розвинути закладений
творчий потенціал, спонукати до саморозвитку. Без належної математичної
підготовки неможлива повноцінна освіта сучасної людини. Сьогодні все більше
спеціальностей потребують високого рівня застосування математики. Вона є
опорним предметом під час вивчення фізики,хімії, інформатики, біології,
географії, економіки та інших навчальних дисциплін.
Не
секрет, що математика завжди вважалася і вважається одним із найскладніших
навчальних предметів. Однією із основних цілей вивчення математики в школі є
придбання компетентності у галузі математики.
В своєму виступі я хотіла б зупинитися на
трьох основних компетентностях, формування яких є найбільш пріоритетним на
уроках математики:
1. практична математична компетентність;
2. соціально – особистісна
компетентність;
3. загальнокультурна компетентність.
Практична математична компетентність
передбачає, що випускник школи:
-
має
тверді навички виконання усних, письмових, інструментальних ( точних і
наближених) обчислень;
-
володіє
символічною мовою алгебри, застосовує отримані навички в ході розв’язування
задач;
-
володіє
прийомами розв’язування рівнянь та нерівностей;
-
вміє
застосовувати графічне зображення для розв’язання та дослідження . нерівностей
та їх систем;впевнено застосовує отримані вміння для розв’язування задач з
математики, суміжних предметів, практики;
-
володіє
системою функціональних понять;
-
володіє
геометричною мовою і вміє використовувати її для описання навколишнього світу,
має просторові уявлення і зображувальні вміння;
-
застосовує
систематичні знання про плоскі фігури та їх властивості, а також просторові
тіла до розв’язування практичних задач геометричного змісту;
-
вміє
встановлювати ймовірність подій, які допустимі для аналізу
на отриманому рівні математичних знань.
Соціально-особистісна
компетентність передбачає, що випускник школи:
-
володіє
стилем мислення, що характерний для математики, його абстрактністю, строгістю,
доказовістю;
-
вміє
логічно доводити твердження, висувати гіпотези і розуміти необхідність їх
перевірки;
-
вміє
ясно, точно та грамотно висловлювати свої думки в усному та письмовому
мовленні. Використовувати різноманітні мови математики( словесний, символічний,
графічний);
-
вміє
використовувати математичні підходи для розвязування задач,що виникають в
навколишньому світі;
-
вміє
виконувати пошук, відбір,аналіз, систематизацію і класифікацію інформації;
-
вміє
самостійно використовувати різноманітні інформаційні джерела і самостійно
складати бази даних.
Загальнокультурна
компетентність передбачає:
-
розуміння,
що математика є невідємною частиною загальнолюдської культури, впливає на інші
галузі культури;
-
розуміння,
що математика як наука виникла з потреби людської практики і розвивається,
виходячи з цих, а також власних внутрішніх закономірностей;
-
розуміння,
що формальний математичний апарат створює можливість для розв’язування задач,
що виникають у повсякденній практичній діяльності людини;
-
розуміння,
що математична символіка і формули математики дозволяють описувати загальні
властивості об’єктів практики інауки та відношення між ними, що математичний
апарат розвивається і удосконалюється з метою створення можливостей для
постановки, дослідження і рішення проблем, що виникають у процесі розвитку
різних наук, удосконалення техніки та технологій.
Одним із
головних завдань курсу математики є забезпечення умов для досягнення кожним
учнем практичної компетентності. Моделюючи навчальну діяльність, ми, вчителі
математики, в своїй роботі виділяємо такі моменти:
- урок проводити у досить високому темпі,
який допомагає мобілізувати увагу;
- враховувати психологічні особливості
дітей;
-створювати
проблемні ситуації на уроках;
- використовувати різні форми та види
діяльності на уроках;
- застосовувати алгоритмічний підхід;
- залучати учнів до роботи з довідниковою
та додатковою літературою;
- розвивати над предметні навички;
- організовувати позакласну роботу.
Формування
компетентностей учнів обумовлено реалізацією не тільки оновленого змісту
освіти, але й адекватних методів і технологій навчання.
Приклади формування компетентностей
учнів на різних етапах уроку.
На етапі
перевірки домашнього завдання:
1.Рецензування
відповідей( домашнього завдання).
Мета:
активувати розумову діяльність учнів, розвивати критичне мислення, вчити
оцінювати знання учнів.
Результат:формування
пізнавальної компетентності.
2.Математичний
диктант(по сторінках домашнього завдання з обмеженим часом розв’язування)
Мета:розвивати
самостійність мислення,формувати гнучкість і точність думки, розвивати
увагу та пам'ять.
Результат:формування
самоосвітньої компетентності.
На етапі
пояснення нового матеріалу:
1. Доведення теорем і т. п.
Мета:вчити
дослідницькій роботі.
Результат:формування
полікультурної компетентності.
2.Лекція з
використанням отриманої учнями інформації.
Мета:вчити
короткому раціональному запису, відпрацювання вмінь робити висновки та
узагальнення.
Результат:формування
інформаційної компетентності.
3.Дослідницька
лабораторія(колективна експериментальна робота).
Мета:вчити
оперувати знаннями,розвивати гнучкість отриманих знань.
Результат:формування
пізнавальної, самоосвітньої, соціальної компетентностей.
На етапі
закріплення, відпрацювання вмінь та навичок.
1.Навчальна
самостійна робота.
Мета:вивчити
властивості паралелограма і т. п.
Результат:формування
пізнавальної компетентності.
2.Дослідження різноманітних видів памяті.
Мета:закріплення
знань про похідну та її застосування, т. п., розробка правил(алгоритмів)
запам’ятовування.
Результат:формування
компетентності, яка допомагає саморозвитку.
3.Розвязування
задач, виразів з коментуванням.
Мета:формування
інтелектуальної і полікультурної компетентностей.
4.Математична
естафета.
Мета:закріплення
знань учнів, формування вмінь перевіряти, слухати, думати.
Результат:формування
пізнавальної компетентності.
5.Розвязування
задач декількома способами.
Мета:розвивати
власну позицію учнів, опираючись на їх знання теми.
Результат:формування
інтелектуальної компетентності.
6.Робота з
підручником.
Мета:навчити
роботі з інформацією, закріпити знання тексту, розуміння теми.
Результат:формування
комунікативної і пізнавальної компетентностей.
На етапі
творча робота.
1.Створювання
проектів.
Мета:показати
на основі вивченого матеріалу вміння учнів створювати проекти.
Результат:формування
полікультурної компетентності.
2.Додаткові
заняття:
Мета:вчити
учнів на основі своїх знань знаходити розвязок задач прикладного характеру.
Результат:формування
полікультурної, комунікативної компетентностей
На етапі
контроль:
1.Створення
реклами ( презентації ) вивченої теми, робота в групах зі взаємною оцінкою.
Мета: вчити
дітей уяві та вмінню абстрагувати.
Результат:формування
інтелектуальної компетентності.
2.Самостійна
робота із взаємоперевіркою; диференційована контрольна робота.
Мета:вчити
дітей, опираючись на отримані знання,самостійно працювати.
Результат:формування
соціальної компетентності.
На етапі
домашнє завдання.
1.Скласти
питання,задачі та вирази з теми уроку.
Мета:перевірити
засвоєний матеріал уроку, формувати вміння добирати приклади.
Результат:формування
компетентності, яка допомагає саморозвитку.
2.Різнорівневі
задачі:репродуктивні, особливої складності, на кмітливість, математичну логіку
і т. п.
Мета:перевірити
знання учнів відповідно до їх рівня підготовки.
Результат:формування
інтелектуальної компетентності.
Підводячи підсумок, хочу сказати, що така
організація роботи сприяє підвищенню інтересу до математики та якості знань.
З досвіду роботи вчителя математики ЧНВК №13 Кондюх Л. М.
Основні групи методів навчання
Методи організації та
здійснення навчально-пізнавальної діяльності
·
Словесні методи
·
Наочні методи
·
Практичні методи
·
Логічні методи пізнання
·
Проблемно-пошукові методи
Методи стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності
·
Методи стимулювання інтересу до навчання
·
Методи стимулювання і мотивації обов'язку і відповідальності у навчанні
Методи контролю і самоконтролю за ефективністю
навчально-пізнавальної діяльності
·
Методи усного контролю і самоконтролю
·
Методи письмового контролю і самоконтролю
·
Методи лабораторно-практичного контролю і
самоконтролю
Немає коментарів:
Дописати коментар