Методична робота

Виступ на педраді
Розвиток компетентностей учнів на уроках математики через використання КТ

Сучасний етап розвитку педагогічної науки та практики визначає основну мету вчителя – пробудити в дитині творця, розвинути закладений творчий потенціал, спонукати до саморозвитку. Без належної математичної підготовки неможлива повноцінна освіта сучасної людини. Сьогодні все більше спеціальностей потребують високого рівня застосування математики. Вона є опорним предметом під час вивчення фізики,хімії, інформатики, біології, географії, економіки та інших навчальних дисциплін.
         Не секрет, що математика завжди вважалася і вважається одним із найскладніших навчальних предметів. Однією із основних цілей вивчення математики в школі є придбання компетентності у галузі математики.
           В своєму виступі я хотіла б зупинитися на трьох основних компетентностях, формування яких є найбільш пріоритетним на уроках математики:
1.    практична математична компетентність;
2.    соціально – особистісна компетентність;
3.    загальнокультурна компетентність.
  Практична математична компетентність передбачає, що випускник школи:
-         має тверді навички виконання усних, письмових, інструментальних ( точних і наближених) обчислень;
-         володіє символічною мовою алгебри, застосовує отримані навички в ході розв’язування задач;
-         володіє прийомами розв’язування рівнянь та нерівностей;
-         вміє застосовувати графічне зображення для розв’язання та дослідження . нерівностей та їх систем;впевнено застосовує отримані вміння для розв’язування задач з математики, суміжних предметів, практики;
-         володіє системою функціональних понять;
-         володіє геометричною мовою і вміє використовувати її для описання навколишнього світу, має просторові уявлення і зображувальні вміння;
-         застосовує систематичні знання про плоскі фігури та їх властивості, а також просторові тіла до розв’язування практичних задач геометричного змісту;
-         вміє встановлювати ймовірність подій, які допустимі для аналізу
на отриманому рівні математичних знань.
Соціально-особистісна компетентність передбачає, що випускник школи:
-         володіє стилем мислення, що характерний для математики, його абстрактністю, строгістю, доказовістю;
-         вміє логічно доводити твердження, висувати гіпотези і розуміти необхідність їх перевірки;
-         вміє ясно, точно та грамотно висловлювати свої думки в усному та письмовому мовленні. Використовувати різноманітні мови математики( словесний, символічний, графічний);
-         вміє використовувати математичні підходи для розвязування задач,що виникають в навколишньому світі;
-         вміє виконувати пошук, відбір,аналіз, систематизацію і класифікацію інформації;
-         вміє самостійно використовувати різноманітні інформаційні джерела і самостійно складати бази даних.
Загальнокультурна компетентність передбачає:
-         розуміння, що математика є невідємною частиною загальнолюдської культури, впливає на інші галузі культури;
-         розуміння, що математика як наука виникла з потреби людської практики і розвивається, виходячи з цих, а також власних внутрішніх закономірностей;
-         розуміння, що формальний математичний апарат створює можливість для розв’язування задач, що виникають у повсякденній практичній діяльності людини;
-         розуміння, що математична символіка і формули математики дозволяють описувати загальні властивості об’єктів практики інауки та відношення між ними, що математичний апарат розвивається і удосконалюється з метою створення можливостей для постановки, дослідження і рішення проблем, що виникають у процесі розвитку різних наук, удосконалення техніки та технологій.
Одним із головних завдань курсу математики є забезпечення умов для досягнення кожним учнем практичної компетентності. Моделюючи навчальну діяльність, ми, вчителі математики, в своїй роботі виділяємо такі моменти:
      - урок проводити у досить високому темпі, який допомагає мобілізувати увагу;
    - враховувати психологічні особливості дітей;
-створювати проблемні ситуації на уроках;
     - використовувати різні форми та види діяльності на уроках;
      - застосовувати алгоритмічний підхід;
      - залучати учнів до роботи з довідниковою та додатковою літературою;
      - розвивати над предметні навички;
     - організовувати позакласну роботу.
Формування компетентностей учнів обумовлено реалізацією не тільки оновленого змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання.
Приклади формування компетентностей учнів на різних етапах уроку.
На етапі перевірки домашнього завдання:
1.Рецензування відповідей( домашнього завдання).

Мета: активувати розумову діяльність учнів, розвивати критичне мислення, вчити оцінювати знання учнів.
Результат:формування пізнавальної компетентності.
2.Математичний диктант(по сторінках домашнього завдання з обмеженим часом розв’язування)
Мета:розвивати самостійність мислення,формувати гнучкість і точність думки, розвивати увагу  та пам'ять.
Результат:формування самоосвітньої компетентності.
На етапі пояснення нового матеріалу:
1.    Доведення теорем і т. п.
Мета:вчити дослідницькій роботі.
Результат:формування полікультурної компетентності.
2.Лекція з використанням отриманої учнями інформації.
Мета:вчити короткому раціональному запису, відпрацювання вмінь робити висновки та узагальнення.
Результат:формування інформаційної компетентності.
3.Дослідницька лабораторія(колективна експериментальна робота).
Мета:вчити оперувати знаннями,розвивати гнучкість отриманих знань.
Результат:формування пізнавальної, самоосвітньої, соціальної компетентностей.
На етапі закріплення, відпрацювання вмінь та навичок.
1.Навчальна самостійна робота.
Мета:вивчити властивості паралелограма і т. п.
Результат:формування пізнавальної компетентності.       2.Дослідження різноманітних видів памяті.
Мета:закріплення знань про похідну та її застосування, т. п., розробка правил(алгоритмів) запам’ятовування.
Результат:формування компетентності, яка допомагає саморозвитку.
3.Розвязування задач, виразів з коментуванням.
Мета:формування інтелектуальної і полікультурної компетентностей.
4.Математична естафета.
Мета:закріплення знань учнів, формування вмінь перевіряти, слухати, думати.
Результат:формування пізнавальної компетентності.
5.Розвязування задач декількома способами.
Мета:розвивати власну позицію учнів, опираючись на їх знання теми.
Результат:формування інтелектуальної компетентності.
6.Робота з підручником.
Мета:навчити роботі з інформацією, закріпити знання тексту, розуміння теми.
Результат:формування комунікативної і пізнавальної компетентностей.
На етапі творча робота.
1.Створювання проектів.
Мета:показати на основі вивченого матеріалу вміння учнів створювати проекти.
Результат:формування полікультурної компетентності.
2.Додаткові заняття:
Мета:вчити учнів на основі своїх знань знаходити розвязок задач прикладного характеру.
Результат:формування полікультурної, комунікативної компетентностей
На етапі контроль:
1.Створення реклами ( презентації ) вивченої теми, робота в групах зі взаємною оцінкою.
Мета: вчити дітей уяві та вмінню абстрагувати.
Результат:формування інтелектуальної компетентності.
2.Самостійна робота із взаємоперевіркою; диференційована контрольна робота.
Мета:вчити дітей, опираючись на отримані знання,самостійно працювати.
Результат:формування соціальної компетентності.
На етапі домашнє завдання.
1.Скласти питання,задачі та вирази з теми уроку.
Мета:перевірити засвоєний матеріал уроку, формувати вміння добирати приклади.
Результат:формування компетентності, яка допомагає саморозвитку.
2.Різнорівневі задачі:репродуктивні, особливої складності, на кмітливість, математичну логіку і т. п.
Мета:перевірити знання учнів відповідно до їх рівня підготовки.
Результат:формування інтелектуальної компетентності.
      Підводячи підсумок, хочу сказати, що така організація роботи сприяє підвищенню інтересу до  математики та якості знань.


З досвіду роботи вчителя математики ЧНВК №13 Кондюх Л. М.



Основні групи методів навчання
Методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності
·     Словесні методи
·     Наочні методи
·     Практичні методи
·     Логічні методи пізнання
·     Проблемно-пошукові методи

Методи стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності
·     Методи стимулювання інтересу до навчання
·     Методи стимулювання і мотивації обов'язку і відповідальності у навчанні

Методи контролю і самоконтролю за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності
·     Методи усного контролю і самоконтролю
·     Методи письмового контролю і самоконтролю


·     Методи лабораторно-практичного контролю і самоконтролю

Немає коментарів:

Дописати коментар